Wat zijn voor hoogbegaafde leerlingen de kenmerken van een ideale leerkracht?
Authenticiteit
Hoogbegaafde kinderen (en in deze ook volwassenen) hebben vooral nood aan authenticiteit. Eerlijkheid. Oprechtheid. Ze hebben als het ware een zesde zintuig waarmee ze dit heel snel aanvoelen. Uit ervaring weten we dat, als een leerkracht de eerste schooldag niet oprecht z’n klas toespreekt, dat dit voor sommige hoogbegaafde kinderen ook al direct het einde kan betekenen van het vertrouwen.
Steun en vertrouwen
Ze hebben ook nood aan de nodige steun, motivatie en vertrouwen. Omdat ze niet genoeg uitdagingen hebben en alles vanzelf lijkt te gaan krijgen ze meestal niet dezelfde aandacht als hun medestudenten die het soms iets moeilijker hebben. Ook kan het mislopen als de leerkracht niet genoeg kennis heeft rond hoogbegaafdheid. De verwachtingen zij dan te groot, er wordt verwacht dat ze direct mee zijn. Als het dan niet lukt, krijgen ze geen reactie die hun steunt maar voelen ze de (onterechte) teleurstelling bij hun leerkracht. Dat kan op zijn beurt leiden tot onderpresteren.
Structuur en uitdaging
Om goed te kunnen leren moeten hoogbegaafde kinderen eerst weten wat het einddoel is. Pas dan kunnen ze ook de individuele stappen daarnaartoe goed plaatsen. De leerstof moet ook uitdagend genoeg zijn zodat ze zich kunnen concentreren. Daarnaast is dit ook nodig om te leren leren.
De waarheid komt uit een kindermond. Bijgesloten dus ook de video van Project Talent waarin leerlingen zelf hun eerlijke mening geven rond dit onderwerp.
Bron. Interview die Project Talent bij verschillende jongeren heeft uitgevoerd.