Wil je meer weten rond hoogbegaafdheid en wat je als ouder of leerkracht moet doen. Kom dan naar onze thema avonden.
Er zijn nog een paar plaatsen voor :
- Onderpresteren
- Versnellen
- HB-Volwassenen
Alles wat je altijd hebt willen weten en nooit hebt durven vragen rond hoogbegaafdheid
Je hebt net op school of via vrienden gehoord dat je kind toch mogelijks hoogbegaafd zou kunnen zijn. Of je hebt zelf dat vermoeden. Maar in je hoofd is hoogbegaafdheid toch gewoon slim zijn. Eventueel voel je je zelfs wat vreemd om daarover met andere ouders of leerkrachten te spreken want ‘Mijn kind, slim kind’ staat dan mogelijks vrij snel op hun gezicht geschreven. Je bent dus een vat vol vragen :
- Vertel je je kind of het hoogbegaafd is of niet?
- Is het zinvol je kind te laten testen op hoogbegaafdheid?
- Je kind heeft goeie punten en moet er niets voor doen. Is dat een probleem ?
- Hoe kan je voorkomen dat een kind gaat onderpresteren?
- Wanneer en hoe beslis je of een kind dient te versnellen?
- En waw, wat zie ik veel van m’n kind in mezelf. Wat wil dit dan zeggen over mij ? Ik ben al zeker niet hoogbegaafd.
Om al voor al deze vragen een antwoord te vinden organiseren we een reeks interessante thema-avonden in Kortrijk waarin we stap voor stap al deze vragen heel grondig beantwoorden .
Voor jou als ouder is het immers belangrijk dat je goed op de hoogte bent van wat hoogbegaafdheid is zodat je je kind goed kan begeleiden op zijn weg naar een succesvol leven. Daarom is het nodig dat je je goede en juiste informeert rond hoogbegaafdheid.
Ook als leerkracht is het ook heel interessant, we geven immers ook elke keer de nodige adviezen naar jullie toe. De volledige reeks is opgebouwd om zowel tips mee te geven voor thuis en op school. Zoals je zal horen in de reeks speelt de school immers een cruciale factor in het welbevinden van die hoogbegaafde kinderen.
In deze thema avonden reeks komen volgende delen aan bod
- “Algemene inleiding”: Een algemeen beeld van hoogbegaafdheid. ’t Is heel veel meer dan gewoon slim zijn.
- “Mindset”: Durven falen doet groeien (Carol Dweck)
- “Positieve discipline”: Vriendelijk en vastberaden opvoeden.
- “Onderpresteren”: Help! Is mijn hoogbegaafde kind aan het onderpresteren? Ze heeft goeie punten, dan is toch alles OK?
- “Versnellen”: Waag je de sprong vooruit ? Versnellen en dan is alles ok?
- “Snelle denkers”: Hoe als (mogelijks) hoogbegaafde ouder / volwassene je weg vinden in deze wereld?
Schrijf je nu in voor de hele reeks (Inschrijvingen voor de hele reeks zijn afgesloten) – wil je toch de hele reeks volgen. Schrijf je dan nu al in voor de volgende reeks. We houden je dan verder op de hoogte van zodra de data vastliggen.
- Per persoon 150€ voor 6 sessies (5+1 gratis) (voor 12 uren vol nuttige info + met de nodige interactie en na de sessie mogelijkheid tot vragen)
- Partner aan de helft van de prijs : 75€
- Professionelen / leerkrachten : Vanaf 2de persoon 25% korting
algemene inleiding rond hoogbegaafdheid
De eerste sessie laat je kennis maken met de basis aspecten van hoogbegaafdheid : “Een algemeen beeld van hoogbegaafdheid. ’t Is heel veel meer dan gewoon slim zijn!”
Het is heel belangrijk om, voordat je naar concrete oplossingen kijken, je eerst een goed zicht krijgt over de complexiteit van hoogbegaafdheid. Je wordt vandaag geconfronteerd met een aantal zaken in het gedrag van je kind :
- Je hebt de indruk dat je kind thuis en dat op school 2 verschillende kinderen zijn.
- Je kind kan enorm kwaad worden als er afspraken gemaakt zijn en deze daarna niet consequent toegepast worden
- Er veel stress is bij je kind van 6 jaar omdat ‘Trump’ zotte dingen zegt en doet. Gaat dit geen oorlog uit komen ? Wat gaan wij dan doen ?
- Je dochter kan al mega complexe raadsels oplossen maar kan veters nog niet strikken.
Hoogbegaafdzijn is dus veel meer dan gewoon slim zijn. het is meer dan een hoog IQ hebben. Je hebt de zijnskenmerken zolas perfectionisme, de hoog-sensitiviteit, de asynchrone ontwikkeling, de andere vriendschapsverwachtigen …
In deze eerste thema avond leggen we de verschillende modellen van hoogbegaafdheid en wat ze betekenen grondig uit. Dit vormt dan de basis voor alle andere thema avonden. Dit is de sessie waar je vooral tot inzicht zal komen dat hoogbegaafdheid een complex gegeven is. Maar laat dat je niet afschrikken want in de volgende thema avonden zullen we telkens ook kijken hoe we hier dan mee aan de slag kunnen gaan. Waar de oplossingen (verstopt) zitten.
Mindset : Durven falen doet groeien (Carol Dweck)
Na de theoretische basis gaan we hier verder in op een heel belangrijk aspect in de groei van je hoogbegaafde kind. En mogelijks ook één van de belangrijkste redenen waarom je kind vandaag faalangst heeft. Aan het onderpresteren is. Mogelijks woede-uitbarstingen kan krijgen. In essentie één van de basis componenten in al onze trajecten. Zowel individueel als in groep. De mindset van je kind en in welke mate jij als ouder en als leerkracht deze kan beïnvloeden.
De manier hoe je met je kind omgaan, de manier hoe je hem of haar aanspreekt, motiveert, … heeft een enorm effect op de groei. Na deze sessie zal je weten wat het verschil is tussen een vaste en een groei mindset. Je zal weten wat de impact is van deze mindset op de groei van je kind. En op welke zaken je moet letten in je communicatie met je kind. We lepelen de fixed mindset immers erin van kleins af.
- ‘Hoe komt het dat je kind geen verrijkingsmateriaal opneemt ?
- Waarom zijn de hobby’s altijd zo snel weer ‘niet leuk’
- Waarom durft mijn kind geen nieuwe dingen opnemen ?
Waarom is zeggen dat je kind slim is zo nefast voor z’n zelfvertrouwen ? In deze sessie zal je zeker een paar keer je ogen open trekken. En Mindset is de belangrijkste schakel in het weer vlot krijgen
“Mindset : Durven falen doet groeien (Carol Dweck)”
Positieve discipline : Vriendelijk en vastberaden opvoeden.
In de 3de sessie vertalen we de mindset naar de opvoeding van je kind. In deze sessie is het de bedoeling dat we een positieve revolutie initieren zonder straffen en belonen.
Ochtend drukte thuis. Ze doen niet door. Boekentas is nog niet klaar. Nog niet gegeten. Niets lijkt vooruit te gaan en jij blijft maar roepen en commanderen maar niets lijkt te werken. Hoe komt dit ? Is dat bij elk gezin zo ? Doe je iets fout of wat?
Vragen waar veel mensen mee worstelen en Jane Nelsen heeft met haar “positive discipline” een antwoord hiervoor. Ze beschrijft een andere manier van opvoeden die goed aansluit bij waar hoogbegaafde kinderen nood aan hebben. (Maar in het verlengde natuurlijk elk kind).
In haar aanpak lig de nadruk op respect. Ze heeft een heel positieve aanpak van problemen die ruimer is dan enkel de gezinssituatie. Het gaat om een manier van omgaan met kinderen (en mensen in het algemeen) die hen helpt om zich te ontwikkelen tot een verantwoordelijk individu dat fouten kan en mag maken en weet dat het hieruit kan leren.
Aan het eind van deze thema-avond weet je wat positive discipline is, kan je achterhalen wat de onderliggende reden is van fout gedrag en krijg je een eerste aanzet naar hoe hier dan mee om te gaan.
Help! Is mijn hoogbegaafde kind aan het onderpresteren?
In de 4de sessie gaan we dan verder op een problematiek waar we vandaag meestal veel te laat op ingrijpen. De onderpresteerder.
Waarom te laat ? Wel, veelal zal het hoogegaafde kind te laat gedetecteerd worden met een reele kans op vergaand onderpresteren. In het lager is er immers nogal eens geen vuiltje aan de lucht. Steeds goeie punten. Werk goed mee in de klas. Maar is eigenlijk aan het onderpresteren want moet thuis niets doen voor school. Haalt in de toetsen vlot goeie cijfers zonder moeite.
Ja maar meneer. Ze zijn nog zo jong. Ze moeten toch nog genieten van het leven en kunnen spelen nu het nog kan.
Nee dus ! Als je hoogbegaafde kind in het lager niet uitgedaagd wordt mist ze een hele reeks vaardigheden die de andere kinderen dan wel leren. Dat zijn dan de zaken waar ze op latere leeftijd tegenaan zullen lopen. Het is dus super belangrijk je hoogbegaafde kind zo vroeg mogelijk uit te dagen. Zodat ze leren leren en leren falen.
Deze thema-avond geeft je meer inzicht in wat onderpresteren juist is. Hoe je het kan zien en hoe het juist in z’n werk gaat. Het is een zeer complexe problematiek waarbij dikwijls gewezen wordt naar de school en de manier van onderwijzen. Maar naast de school is er ook een heel belangrijke verantwoordelijkheid bij jullie als ouders. De invloed op je kind en zijn onderpresteren kan héél groot zijn. Deze avond confronteert je niet alleen met je eigen realiteit en je eigen rol, maar geeft je ook praktische handvaten om iets voor je reeds onderpresterende kind te gaan doen of preventief op te treden om het onderpresteren te voorkomen.
“Help! Is mijn hoogbegaafde kind aan het onderpresteren ? Ze heeft goeie punten, dan is toch alles OK ?”
Waag je de sprong vooruit ? Versnellen en dan is alles ok?
Als je de zaken goed aan het aanpakken bent. Mindset – Check. Positieve discipline – Check. Genoeg uitdagingen. Ontwikkelingsgelijken via school en/of hobby’s – Check. Alles in orde dus je zorgen zijn weg ….
Nee dus, op een bepaald moment hebben compacten en verrijken hun limieten bereikt, ook in de kangoeroeklas is de uitdaging er niet echt meer in. Dan komen we uit op een volgende grote stap in het leven van een hoogbegaafd kind : het punt waarop je moet overwegen om te versnellen. Een moeilijke maar mogelijks noodzakelijke keuze.
Rond versnellen zijn er nog veel meer taboe’s dan rond hoogbegaafdheid op zich :
- Nadelig voor sociaal emotionele ontwikkeling
- Problemen in de puberteit
- Jongere kinderen vinden nadeel door kleinere gestalte en minder ontwikkelde motoriek
- Ze moeten leren met leeftijdsgenoten omgaan
- Het zal te snel gaan in de hogere jaren
Deze mythes en misverstanden gaan we in deze thema avond wegwerken. Een versnelling hoeft immers niet noodzakelijk negatief te zijn. We zullen de nodige internationaal onderzoek citeren, waaruit blijkt dat versnelling in de schoolloopbaan niet leidt tot academische of sociaal-emotionele problemen. Versnellen is niet noodzakelijk negatief! Als er al problemen zijn, komen die eerder voort uit hun hoogbegaafdheid dan uit het versnellen zelf.
In de thema avond gaan we het ook hebben over
- Welke vormen van versnellen bestaan er?
- Welke criteria moet je in overweging nemen?
- Hoe gaat dit praktisch in zijn werk?
- Wettelijk kader in Vlaanderen
- Wat zijn de valkuilen?
- Bestaan er methodes die het makkelijker en meetbaar maken of een kind klaar is om te springen naar een hogere klas?
Na deze thema avond kan je met een meer gerust geweten je keuze maken!”Waag je de sprong vooruit ? Versnellen en dan is alles ok ?”
Hoe als (mogelijks) hoogbegaafde ouder / volwassene je weg vinden in deze wereld?
Om de reeks mooi af te sluiten is er een thema avond waar we meer inzoomen op “hoogbegaafde volwassenen”. De uitdagingen die onze kinderen hebben vinden we immers ook nogal eens terug bij onszelf. Ja, in de rest van de reeks zal je regelmatig getwijfeld hebben. “Wat ik? Hoogbegaafd? Dat kan niet! Of misschien toch?”. Ok, misschien niet maar voordat je die knoop dan definitief doorhakt hebben we deze thema avond rond hoogbegaafde volwassenen. Een aanrader om met deze sessie de reeks mooi af te sluiten. Klaar voor een nieuwe wereld waarin één en ander een heel stuk duidelijker zal worden.
De spreuk
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
is hier helemaal op z’n plaats.
Deze sessie wordt gegeven door
Rudo Van Overbeke
Marjolein Baes
Praktisch
De thema-avonden vinden plaats telkens op een donderdag om 19u30. (Deuren gaan open om 19:15)
Lauwsestraat 11
8511 Aalbeke
Met dank aan de directie van het Biekorfje voor het beschikbaar stellen van een ruimte.
Inschrijven gebeurt via deze deze pagina.
Tarieven
- per thema-avond, per persoon: €30,- incl. 21% BTW
- voor hele reeks : 5+1 gratis (150€)
- Partner : 50% korting
Wilt u meer informatie of een afspraak maken, neem dan telefonisch contact op of per mail:
0032 (0) 474 97 07 86 of mail naar marjolein@growht-mindset.be
Copyright © 2018 Rudo Van Overbeke & Marjolein Baes, GromiCoach , Kortrijk – Alle rechten voorbehouden. Niets uit dit artikel mag worden verveelvoudigd, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Online delen mag mits vermelding van auteur en link naar dit artikel.
Wil je meer weten rond hoogbegaafdheid en wat je als ouder of leerkracht moet doen. Kom dan naar onze thema avonden.
Er zijn nog een paar plaatsen voor :
- Onderpresteren
- Versnellen
- HB-Volwassenen